Carmen Avram

“În premieră” a fost mai întâi visul unor profesioniști de televiziune, care adunaseră multă experiență în presa și care simțeau nevoia să treacă la un nivel superior: jurnalismul în forma cinematografică. Adică informație, plus poveste, plus imagine impecabilă.

Pe atunci, eram cu toții împrăștiați pe la diverse televiziuni și visam, fiecare în parte, la un proiect care să exploateze tot ce adunaserăm în acești ani. Și, într-o zi, s-a întâmplat. Ne-am întâlnit la Antena 3, o televiziune care deja excela în știri livrate în timp real. Și care își dorea o emisiune de reportaj.

N-am avut mult timp să respirăm după ce ne-am întâlnit. În două luni a trebuit să gândim, să filmăm și să construim grafic și conceptual noua emisiune. Ne-am bazat mult pe brain-storming și facem asta în continuare. Ne adunăm, zi de zi, ore în șir, în redacția noastră și discutăm despre cum ar trebui să arate “În premieră” și ce ar trebui să oferim publicului nostru. Așa, stând mereu împreună, cunoscându-ne, apropiindu-ne, am început să ne simțim ca acasă. Așa a venit canapeaua roșie, pe care filmăm uneori reconstituirile pentru diverse materiale și pe care mai dorm, uneori, editorii de imagine care lucrează până târziu în noapte, espressorul fără de care nu am putea trăi, souvenirurile pe care le aducem din deplasări, tabela pe care ne scriem mesaje, ceștile de cafea inscripționate cu numele fiecăruia și tot felul de obiecte construite de noi, pentru filmări complicate, pe care alții, în Occident, le fac cu bani mulți și tehnică de ultima oră.

Când am lansat emisiunea, ne-am temut ca reportajul serios nu va fi bine primit pe o piață pe care, aparent, nu mai e loc decât de divertisment facil. Din fericire, ne-am înșelat. Există un public numeros în România care are nevoie de calitate. În numai două sezoane, emisiunea “În premieră” a reușit să își creeze un public fidel, pe care îl sporește de la o ediție la alta, care caută, cum ne arată mesajele de pe pagina noastră de Facebook, “altceva”.

Iar noi ne străduim să rămânem, în continuare, la standardul pe care ni l-am impus și pe care ni-l cer telespectatorii. Toate cele aproape 100 de materiale realizate în două sezoane de echipa “În premieră” sunt singulare: zeci de subiecte diferite, zeci de anchete noi, zeci de personaje inedite, din toate domeniile posibile. Le căutam și le alegem astfel încât să fie de interes și, mai ales, nemaivăzute până acum în peisajul media românesc. Ați văzut la noi, în premieră, cât aur are Romania și cum ne batem joc de el, ce afaceri ilegale se fac la Cernavoda și cum stau tone de mercur la îndemana copiilor, în centrul orașului Turda, ați văzut ce face mafia grâului și ce s-a ales de zonele cu spitale închise de guvern. I-ați cunoscut pe copiii care trăiesc pe gropile de gunoi ale țării, dar și pe cei care au grija de Familia Regală. Noi v-am spus, în premieră, povestea de dragoste, care durează de o jumatate de secol, dintre Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț; ce filme mai pregătește la Paris, regizorul Radu Mihăileanu și cine e cel mai scump fotograf român din lume. Cine sunt omul-lup și eroul de la Cernobâl, ce planuri au Charles Aznavour sau compozitorul Goran Bregovic, iar lista poate continua pe multe rânduri. Am dorit ca tocmai prin prezentarea unor astfel de personaje să arătăm povești de succes ale unor oameni deosebiți, care pot constitui un model pentru generațiile tinere care urmăresc emisiunea “În premieră”.

În numai două sezoane, emisiunea “În premieră” a primit opt premii, printre care Premiul Special al juriului din partea Revistei TV Mania, Premiul pentru profesionalism în jurnalism din partea Revistei Flacăra, Premiul pentru cel mai bun reportaj medical din partea Colegiului Medicilor și Premiul APTR, la categoria “Condiția umană”.

În 2011, am participat la Premiile AIB de la Londra, alături de televiziuni internaționale de mare calibru, ca CNN, BBC și Al Jazeera și am primit Premiul Juriului la categoria Best Investigative Documentary, pentru ancheta “Orașul otrăvit”. Juriul a felicitat echipa “În premieră” nu numai pentru subiectul abordat, ci și pentru modalitatea în care a fost filmat și metodele inovatoare de a spune povestea.

În 2012, am fost nominalizați la trei categorii în finala premiilor PROMAX BDA Europe, pentru promo-ul care anunța în septembrie 2011, începutul sezonului II. La categoria “Cel mai bun promo de știri sau reportaj de actualitate”, Antena 3 a concurat cu Discovery UK Creative, televiziunea spaniolă RT, Sky News și Fox Internațional. A doua nominalizare a fost la categoria “Cel mai bun promo în care nu s-au folosit imagini din programul respectiv”. Aici, Antena 3 a concurat cu câteva case de producție de prestigiu, din Occident Videohouse Prime, Kream și Red Bee, precum și canalele de televiziune Discovery Nordic și Sky News. A treia categorie se numește “Something for nothing” și nominalizează promo-uri de impact, făcute cu resurse minime. Antena 3 a participat alături de casele de producție KurtA52, Olanda, B, Suedia și VIMN Milano Design Studio, Italia. Primtre finaliști se numără Discovery UK Creative și SPTI Network Iberia – Sony.

Și acesta, cum se spune, e doar începutul.